Skal ikke undervisningen i skolen være vitenskaplig?

Det er kommunene som er skole-eier, og Kommunestyret som er øverste organ.

Som folkevalgt, og dermed ombud for folket, blir det nødvendig for meg å si ifra når jeg ser ting som ikke er til det gode for folket. Det var derfor naturlig for meg å sende inn interpellasjon til kommunestyret på Bømlo angående det som er blitt tema i lærebøkene i skolene ned til 3.-4. klasse i grunnskolen.

Det er oppsiktsvekkende at det var bare Konservativt som stemte for dette; KrF, Ap, V, MDG, SV, Sp, H og FrP stemte imot.

Likevel ser jeg det som riktig og viktig å få dette på dagsorden. Det handler om barna og ungdommene våre.

Derfor var det mitt ønske, på vegne av Konservativt, at Kommunestyret uttalte seg om dette,

Basert på Læreplanen frå 2020 blir nå nye lærebøker i ulike fag tatt i bruk i ulike skoler; både fysiske og digitale lærebøker. «Kjønnsidentitet» er innført i skolens læreplaner for første gang, og dette åpner opp for andre begrep som «født i feil kropp», «ikke binær», «transperson», «kjønnsmangfold», «alle kjønn» osv.

Opplæringsloven §1.1 «Elevene skal lære å tenke kritisk» og at opplæringen skal fremme «vitenskapelig tenkemåte». Det en finner i lærebøkene som kommer, bryter med Opplæringsloven §1.1

Lærebøker setter empirisk vitenskap og biologi til side som grunnlag for undervisning om kjønn for barn helt ned i småskolen.

Eksempel fra Aschehougs lærebøker for grunnskolen:

– Kjønnsidentiteten din er din egen tanke om hvem du er, og hvordan du ser på deg selv. Du kan tenke på deg selv som gutt eller jente, eller ikke vite helt. Du kan ønske å bli kalt for han, hun eller hen eller hva du vil.

– Babyer kan ikke fortelle om de føler seg som gutt eller jente. Legene bestemmer hvilket kjønn babyen har ved å se om de har jentetiss eller guttetiss.

– Men klær, hårfrisyre, eller hva du leker med og hva du gjør, kan vise hvilken kjønnsidentitet du har. Det kan vise om du føler deg som gutt, eller jente, begge deler eller ingen av delene. Hva du viser, kan være likt eller forskjellig fra hvilket kjønn du har.

Jeg spør meg hvorfor skal barn like ned i 8-års alderen få dette på skolen? Hvorfor skal de ikke lenger få utvikle seg på naturlig måte, og være barn når de er barn?

Dette er med på å skape forvirring, og det helt unødvendig!

Konservativt anerkjenner tydelig naturens to kjønn. Eit mindretalls subjektive oppleving av kjønnsidentitet skal ikke slette ut den almenne orden og gjøres til norm for det store flertallet.

Foreningen FRI og Rosa kompetanse har fått stort innpass i skolene, og vi ser at det er stor økning av barn og unge som ønsker kjønnskorrigerende behandling. Dette har fått forskere over hele verden til å undre seg.

Dagene går i ett hos den Nationale behandlingstenesten for kjønnsinkongruens (En vedvarende opplevelse av at det kjønnet en har ikke samsvarer med det kjønnet man opplever man er) på Rikshospitalet. «Det har vært en voldsom økning de siste årene, sier overlege Anne Wæhre, som leder laget for kjønnsidentitetsutredninger av unge. Tall viser at økningen er høyest blant de som er født jenter, men føler seg som gutter. Siste år søkte nærmere to hundre personer under 18 år om hjelp. Vi har hatt en økning på hundre prosent hvert eneste år siden 2012. Dette skriver Overlege Wæhre i en kronikk i Aftenposten i 2018.

I 2020 var det en høring Helse-departementet vedrørende utarbeidelse av nye retningslinjer for «behandling av kjønnsinkongruens». Folkehelseinstituttet (FHI) skrev et svært kritisk høringssvar i 7 punkt, med krav om faglighet, forsvarlighet og ansvarlighet.

Dette høringssvaret fra FHI ble totalt oversett, og ble ikke vektlagt. FHI som fagansvarlig for helsetiltak i Norge ble ikke lyttet til! Faglighet og etikk ble satt til side i overbevisningen om at skeiv teori og skeive aktivister har mer rett.

Dette minner meg om vaksinen mot Covid-19. FHI anbefalte folk å ta den. Hvis ikke, ble det konsekvenser og de som ikke tok den ble et «B-lag». Den måtte tas; kom det fra FHI og det var fagfolk som uttalte seg.

I saken om «kjønnsinkongruens», derimot, der ideologien til FRI og Rosa kompetanse er saken, blir FHI`s uttalelser og skepsis satt til side. Nå blir plutselig faglighet og fagfolks uttalelser satt til side.

Som politiker ser jeg på hvilke konsekvenser de ulike saker får. Slik er det også i denne saken.

Barn ned i småskolen blir forvirret og usikre på hvem der er. De blir pådyttet en lære de ikke skal ha i den alderen. Dette medfører at flere vil ta kjønnskorrigerende behandling. De begynner med pubertetsblokkere og senere kirurgiske inngrep. Så blir kanskje ikke inngrepet slik de hadde tenkt. Da dette er en ikke reversibel behandling, blir ikke livet det samme om de angrer. Det er svært dramatisk – at friske unger/ungdommer får oppleve dette.

Kommunestyret skulle stemme over følgende:

Lærebøkene og undervisninga i skulane på Bømlo skal væra bygd på fakta, vitskap og biologi i spørsmål om kjønn.

Lars-Kåre Katla, Mosterhamn, folkevalgt Konservativt