Organisasjonen FRI
Ved deres avdeling Rosa kompetanse hevder i et innlegg i Vårt Land at representanter for partiet Konservativt kommer med anklager om Rosa kompetanse som ikke stemmer med virkeligheten.
Først av alt anklager forfatterne Konservativt for å mene at organisasjon FRI bygger på en ideologi som har pedofile og nazistiske trekk.
Rosa kompetanse representerer en virkelighetsforståelse der trange normer for kjønn, seksualitet og samliv representerer en trussel for det gode liv og deres forsteålse av idealsamfunnet. For å nå idealsamfunnet må derfor disse normene brytes ned, og det er denne seksuelle revolusjonen vi er vitne til. Denne forståelse av et idealsamfunn, hva som er galt med det nåværende og hvordan vi skal komme oss til idealsamfunnet, er et kjennetegn ved ideologisk tenkning.
Påstanden om at Konservativt mener at FRI har nazistiske trekk er ikke riktig.
En listekandidat har hevdet i et innlegg at Skeiv teori er en ideologi (en tankebygning) som utgir seg for å være vitenskapelig fundamentert uten å være det.
Andre ideologier som hevder å være vitenskapelig fundamenterte uten å være det, er kritisk raseteori, nazismens raseteorier, kommunismens teori om klassekamp etc. Det kalles pseudovitenskap.
Listekandidaten hevder også I Norge starter Rosa Kompetanse-undervisningen allerede i barnehagen! Det gir assosiasjoner til kommunistene og nazistene, som også begynte sin ideologiske indoktrinering i tidlig skolealder.
Det er ikke mulig ut fra dette å påstå at listekandidaten hevder radikal kjønnsteori har nazistiske trekk.
Det kandidaten viser, er at denne teorien er en ideologi som bygger på pseudovitenskap og som i likhet med totalitære bevegelser ønsker å indoktrinere barn.
Listekandidaten sier ikke noe om ideologienes politiske innhold.
For det andre mener forfatterne at Konservativt bommer når vi hevder at «Foreningen FRI setter seg som mål om å bidra til en skole der elever bryter med normer for kjønn og seksualitet». Her kan jeg gi forfatterne noe rett.
Det riktige er at FRI med sin organisasjon Rosa kompetanse ønsker et samfunn der de eneste normene man ønsker for seksualitet og samliv er respekt for hverandres valg og samtykkekompetanse.
Rosa kompetanse presenterer selv følgende situasjon som forslag til utgangspunkt for elever på ungdomstrinnet som skal diskutere grenser: Nina og Thea: «Nina og Thea har vært kjærester i 2 år. De er veldig forelsket.
De har hatt sex flere ganger. I kveld vil Nina ha sex, og gjør tilnærminger. Thea har ikke så lyst i kveld, og er avvisende. Nina merker at Thea ikke vil, men sier til Thea at hun kommer til å få lyst hvis hun bare prøver. Thea sier at hun elsker Nina veldig høyt. Thea har fortsatt ikke lyst, og sier nei, men hun er ikke helt sikker, og det høres på stemmen hennes. Nina blir lei seg for at Thea ikke har lyst til å ha sex med henne. Thea vil ikke vise at hun er lei seg, men sier i stedet sint til Nina at hvis det skal være på denne måten vil hun ikke være kjæreste lenger. Thea ser at Nina er lei seg og vil gjøre henne glad.» Så kan leserne selv avgjøre hvorfor elever på 13 år skal diskutere en slik grensesetting.
Det er også grunn til å minne om at organisasjonen FRI har sluttet seg til Yogyakartaprinsippene.
Det innebærer at FRI støtter ideen om at staten skal gjøre det den kan for å eliminere ideen om at det finnes normer for kjønn og samliv som er å foretrekke fremfor andre. I påstand tre anklager forfatterne Konservativt for å mene at Rosa kompetanse gjør barn kjønnsforvirret.
Til det er bare å si at ja, det er nettopp det Rosa kompetanse gjør. I sin undervisning hevder FRI og Rosa kompetanse at kjønnet er noe som tildeles ved fødsel, men at denne «tildelingen» kan være gal fordi jenter kan ha penis og gutter vagina (lærere blir fortalt at de ikke bør «kjønne» våre kjønnsorganer).
Videre får barn høre at den viktigste identitetsmarkøren er hva de oppfatter seg som. Når barn blir opplært til å tro at den kroppen de ser i speilet ikke er uttrykk for en sannhet, er de nødt til å bli forvirret.
For det fjerde reagerer forfatterne på at Konservativt hevder at Rosa kompetanse ikke lar barn være barn. Her kommer vi igjen tilbake til virkelighetsforståelse. Organisasjonen FRIs ideologiske bakgrunn er en gruppe intellektuelle som ønsket å avkriminalisere samliv mellom voksne og tenåringer.
De som ønsker å forstå mer av denne tenkningen bør lese Vanessa Springoras biografi Samtykket.
Dette er historien om en jente på 13 år i Frankrike som ble partner til en over 50 år gammel kjent forfatter. Her i Norge ble Kim Friele en del av den samme tradisjonen. Det handler om å se på barn som mennesker med seksuelle behov som bør bli opplært til å utforske og tilfredsstille disse behovene.
Det er ikke vanskelig å se arven etter denne tradisjonen i FRIs program der de blant annet skriver at «barns oppdagelse og utvikling av sitt kjønn og sin seksualitet må møtes utviklingsstøttende og ivaretakende».
Konservativt deler ikke en slik virkelighetsforståelse.
Vi anser FRIs syn på barn som farlig og destruktivt.
Organisasjonen FRI bygger på en virkelighetsforståelse som truer de frihetene demokratiet forutsetter.
Konservativt vil benytte sin rett til å forsvare de idealene vi vet sikrer oss både frihet og trygghet for alle..