Barn er fremtiden for Norge

Barn er fremtiden for Norge

Skrevet av: Ole Henry Halleraker har røtter på Hallaråker. Han har vært lærer, rektor og pastor. Var med å starte Stord Kristne Skule. Er fylkesleder i Vestland , lokallagsleder i Øygarden,  listetopp i Sogn og Fjordane til stortingsvalget 2025.

At barna er fremtiden for Norge er ikke en nyhet, men spørsmålet er:

Tar vi det på alvor når det gjelder politikken vår?

  • 54% av kvinnene i Norge som er 30 år er barnløse, og reproduksjonsraten i Norge i dag er under 1,4 barn per kvinne, inklusive innvandrerkvinnene. For å vedlikeholde folketallet må vi ha 2,1 barn per kvinne, og man får ikke vekst uten å ha 2,2. Har vi med slike tall forstått at barna er framtiden?
  • Fødselsraten er resultatet av ideer forkynt i klasserommet fra 60-tallet av – folkeeksplosjon og tobarnsfamilie.

Min kone ble skjelt ut av sin lege fordi «hun kom for seint» til svangerskapskontroll i fjerde graviditet. «For seint til å få abort,» svarte han da hun spurte hva han mente. Han burde vært anmeldt.

Livet er ukrenkelig

Ideer skaper holdninger, og holdninger skaper handling – og nå føder vi for få barn. Vi utsletter oss selv, fordi unge voksne kvinner og menn ikke ser poenget med å sette barn til verden. Her må Konservativt inn med praktisk politikk – skattelette på 1G til alle familier for hvert fødte barn opp til 18 år. Vi må sette penger bak våre mål for landet og snu en ideologi som undergraver barnets verdi.

Flertallet på Stortinget stemte for å utvide abortgrensen til 18 uker. 115 stemte for en utvidelse, mens 53 stemte mot.  I 2024 ble tusenårsjubileet for kristningen av Norge markert på Moster, hvor Kristenretten ble satt. Den kalte utsetting av barn for «det store mordet» – den tids seinabort – og gjorde praksisen ulovlig for å redde barnet. Våger vi være like tøffe som våre forfedre? Som våre forfedre på Moster, står vi på en grunnvoll som er langt eldre enn tusen år, for den er løftet ut av Bibelen.

Så snart et nytt DNA er dannet, finnes et nytt individ, og dette individet skal ha fullt rettsvern i vårt Norge. Livet er ukrenkelig, og det gjelder også i andre enden av livet. Barmhjertighetsdrap kan vi heller ikke akseptere.

Barnet er fremtid, og Konservativt vil derfor beskytte familien. Vi har i dag læreverk som presenterer at familie finnes i mange ulike former, men de utelater kjernefamilien med far, mor og barn. Vi vil slå ring rundt den klassiske kjernefamilien med praktisk politikk.

Kristenretten løste ekteskapet fra ætten og gjorde det til en sak mellom to individer, den myndiggjorde kvinnens valg av ektemake. De knyttet ekteskapet til Romerkirkens sakrament og sa at ekteskapet gjelder mellom én mann og én kvinne. Det siste vil Konservativt stå fast på.

Skolen har sviktet

Det bør ikke overraske noen at det store temaet for meg er skole. Alle barn i Norge skal ha 10 års opplæring og har rett på 13-årig skolegang. Vi ser at leseferdighetene, skriveferdighetene, regneferdighetene og muntlig presentasjon synker. Vi ser at adferdsproblematikken øker, mens bøllene får styre i altfor mange klasser. Vi ser at mobbing øker. Vi ser at skolevegring øker. Griper lærer inn mot vanskelige elever, får de ofte foreldre på nakken, og de er ikke trygge på at rektor vil støtte dem i en slik konflikt. Vi vet det finnes lærere og klasser som har arbeidsro, men vi vet også at de er unntaket.

Skolen er blitt fylt med ideologisk tankegods slik at de fem grunnleggende ferdigheter sliter: å lese, å skrive, å regne, å presenter og IT. Dette vises gjennom testing.

Nasjonalt, og i alle fylker og kommuner ser vi at guttenes resultat er betydelig lavere enn jentenes ved utgangen av 10. trinn.

Skolen har sviktet foreldrene og barna, og på en særskilt måte guttene. Dette er et av vårt samfunns største problem, fordi det handler om framtid. Alle andre gode tiltak blir underordnet om vi ikke sørger for at de neste generasjonene er i stand til å bære samfunnet.

Under skoleforfallet i Bergen, der 11 skoler måtte totalrenoveres eller rives på grunn av manglende vedlikehold, begynte en del skolefolk i galgenhumor å snakke om RHR – en kortform av «riv hele ruklet».

Hvor lenge skal vi lappe på et system som ikke leverer? Hvor lenge skal vi prøve oss med mer lek, mer praktiske oppgaver, større lærertetthet, kurs i livsmestring etc. før vi innser at det ikke virker? Hvor lenge skal vi tåle at støyende elever styrer og ikke læreren, og at skolen proppes med ideologi i stedet for vitenskap? Konservativt vil gjøre en RHR, og erstatte med kvalitet.

Våre løsninger

Vi skal ikke tåle en skole som ikke virker, svarer vi i Konservativt.

  • Vi skal starte på nytt. Vi skal ta makten fra de som har misbrukt den og gi den til dem som rettmessig skal ha den. Foreldrene skal bestemme utdanningen for sine barn, og pengene skal følge eleven – til nærskolen, til skolebytte, til privatskolen eller til hjemmeskole.
  • Vi skal gi læreren autoriteten tilbake, slik at de i skolehverdagen kan utøve myndighet i klasserommet. Vi skal gi dem verktøy som fungerer, for slike verktøy finnes. På egen skole har jeg sett 800 elever bli stille på tegn, og forbli stille, fordi dette var sedvane i klasserommet.
  • Vi skal gi skoleledelsen autoritet og handlingsrom til å gjøre nødvendige valg og utdanne sine ansatte til å bygge skoler som er eksellente. De skal bygge skoler med fred i elevflokken, der mobbing faktisk ikke er tillatt. Den stigende prosenten av barn som blir mobbet forteller at mange skoler i dag tåler mobberen. Følgelig er det ubehagelig, men tillatt. Maktesløshet.
  • Barn som ikke er oppdratt, blir ufordragelige, uten at de selv bærer ansvaret for det. Foreldre skal gis verktøy til å oppdra sine barn. Barn som ikke kan eller vil tilpasse seg etter veiledning, skal få sin opplæring et egnet sted. Vi skal ha læringsro og trygghet i klasserommet.
  • Barn med alvorlig psykiske problemer hører hjemme i helsevesenet, og ikke i skolen. Psykisk syke barn trenger først og fremst helsehjelp, med eventuell opplæring i helsevesenet, mens de får hjelp til å fungere i livet. Ventelistene gjør at elever blir sykere og sykere mens de venter på hjelp, og noen tar eget liv – derfor skal vi fjerne ventelistene.

Syke barn har generelt ingenting i klasserommet å gjøre. Helsevesenet skal ikke kunne fraskrive seg ansvar når de kjenner seg maktesløse, og kunne sende syke elever tilbake til skolen. Dette er praktisk politikk. Dette skal vi få til. Klasserommet må beskyttes mot elever som tar styringen, enten det dreier seg om ufordragelig adferd eller sykdom. Klasserommet er og skal være en læringsarena.
Vi vil også fjerne ideologisk basert undervisning fra alle læreplanene, om den ikke er vitenskapelig begrunnet. Hvorfor? Fordi barn er fremtiden. Radikal kjønnsideologi og Rosa kompetanse skal bort fra barnehage og skole. Ideologien skal bort og det vitenskapelige skal vektlegges, fordi barna er vår fremtid.